Standpunt ‘milde’ hyperbare zuurstoftherapie

‘Milde’ zuurstoftherapie

Op 24 augustus heeft de Nederlandse Vereniging voor Hyperbare Geneeskunde een standpunt op haar website gepubliceerd over zogenaamde ‘milde’ hyperbare zuurstoftherapie. Da Vinci Kliniek is het eens met dit standpunt, en we lichten hieronder onze mening toe.

Bij het geven van hyperbare zuurstoftherapie wordt de dosering bepaald door de omgevingsdruk en de hoeveelheid zuurstof. ‘Normale’ hyperbare zuurstoftherapie is een wetenschappelijk bewezen, effectieve behandeling voor bepaalde ziektebeelden. Hiervoor zijn veel onderzoeken uitgevoerd, die allemaal een ‘normale’ dosering gebruiken.

Bij ‘milde’ behandeling ligt de dosering veel lager dan bij ‘normale’ hyperbare zuurstoftherapie. Dit komt omdat een lagere druk wordt gebruikt, en soms ook een lager percentage zuurstof. Er zijn in Nederland inmiddels meerdere centra die niet-medische behandelingen aanbieden onder de naam van ‘milde’ hyperbare zuurstoftherapie. Omdat dus een veel lagere dosering wordt gegeven, is de werkzaamheid van deze milde behandelingen niet bewezen.

Het is zeer zorgelijk dat dit onderscheid niet duidelijk is, en dat op de websites van ‘milde’ centra ook gesproken wordt over ziektebeelden waarvoor dus geen bewijs bestaat. Wij vinden dit misleidend voor patiënten. Daarnaast zijn er risico’s, zoals brandgevaar door de zuurstof of klachten van de oren of longen door de drukverschillen. Deze risico’s zijn er ook bij ‘normale’ hyperbare zuurstoftherapie, en daarom is er strikte wet- en regelgeving voor het mogen geven van de behandeling. De ‘milde’ centra hoeven deze wetten en regels echter niet te volgen, om dat zij zeggen dat hun ‘milde’ therapie geen medische behandeling is, maar wellness, lifestyle of training. De behandeling hoeft daardoor ook niet te worden begeleid door een arts, terwijl dit bij de ‘normale’ therapie wel altijd het geval is.

Zeker patiënten met long-COVID lopen het risico bij deze ‘milde’ centra uit te komen, omdat zij veel reclame maken voor dit ziektebeeld. Er is nog veel onbekend over long-COVID en de behandeling met hyperbare zuurstof, maar de studies die gedaan zijn gebruikten allemaal een normale dosering van hyperbare zuurstoftherapie. Het staat patiënten natuurlijk vrij ervoor te kiezen ‘milde’ behandeling te ondergaan, maar het effect hiervan is dus nog volstrekt onbewezen.

Het onderscheid tussen ‘milde’ en ‘normale’ hyperbare zuurstoftherapie kan soms moeilijk te maken zijn voor patiënten. Voor een medische behandeling met een bewezen dosering kunnen patiënten terecht bij centra die aangesloten zijn bij de Nederlandse Vereniging voor Hyperbare Geneeskunde, te weten:

• Alle vestigingen van Da Vinci Kliniek (Rotterdam, Waalwijk, Geldrop, Amersfoort en Hoogeveen)
  • HGC Rijswijk
  • AMC, Amsterdam
  • MC Hyperbare Zuurstoftherapie, Goes
  • Antonius Hypercare, Sneek

Indien u meer achtergrond informatie wilt lezen, dan zijn de volgende bronnen beschikbaar:

VESTIGINGEN

Da Vinci Kliniek heeft 5 vestigingen in Nederland.

Bekijk hier onze vestigingen en de contactgegevens per vestiging.