Casuïstiek: Goed effect hyperbare zuurstoftherapie (HBOT) na late bestralingsschade in het hoofd-hals gebied

Casuistiek-HV-dec.-22.jpg

Casuïstiek: Goed effect hyperbare zuurstoftherapie (HBOT) rondom operatie wegens chronische ontsteking onderkaak met fisteling door late bestralingsschade in het hoofd-hals gebied bij een 73-jarige man.

We zien een 73-jarige man verwezen door zijn hoofd hals oncoloog wegens een voorgenomen operatie bij een chronische ontsteking en fistelvorming na een grote operatie in het hoofd hals gebied. Zijn voorgeschiedenis vermeldt een T3N0 mondbodemcarcinoom, waarvoor operatieve resectie met reconstructie. De operatie werd gecompliceerd door een wonddehiscentie waarvoor een heroperatie volgde. Hierna werd hij nog 33 keer bestraald.

Tijdens de bestraling werd de onderkaak onrustig en raakte chronisch ontstoken. Er is sprake van meerdere fistelopeningen naar buiten. Patiënt heeft langdurig antibiotica voorgeschreven gekregen en het plan is uiteindelijk om het onrustige gebied operatief te saneren en daarna te reconstrueren met een spierlap vanuit de borstkas.

Patiënt onderging voor de sanerende operatie 30 behandelingen HBOT, waarbij het gebied van de onderkaak enigszins rustiger werd. Een ongecompliceerde operatie volgde, waarop patiënt vrij vlot nadien de hyperbare zuurstoftherapie kon hervatten. Omdat de littekens nog wat rood en pijnlijk waren, werd bij de gebruikelijke 10 behandelingen postoperatief besloten dit aantal uit te breiden naar 20.

Aan het eind van de behandeling waren alle littekens gesloten en hadden een rustig aspect.

Concluderend: we zien een goed effect van hyperbare zuurstoftherapie rondom een grote hoofd hals operatie bij chronische ontstekingen in bestraald gebied.

VESTIGINGEN

Da Vinci Kliniek heeft 6 vestigingen in Nederland.

Bekijk hier onze vestigingen en de contactgegevens per vestiging.